Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) İspanya’nın Madrid kentinde gerçekleştirilen FITUR turizm fuarı Değerlendirme Raporunu açıkladı. Raporun en dikkat çeken tarafı ise İspanya’nın 4 günlük fuardan 274 milyon Euro gelir elde etmesi oldu.
İşte TÜROFED’in FITUR Değerlendirme Raporu:
17-21 Ocak 2018 tarihleri arasında İspanya Madrid’de gerçekleştirilen ve bir önceki yıla göre yaklaşık % 5 büyüyerek 165 ülkenin 10.000 den fazla şirketin 756 stantla katılım gösterdiği, 251.000 kişinin ziyaret ettiği ve Hindistan’ın konuk ülke olduğu. 38.‘si düzenlenen FITUR
Turizm Fuarında Türkiye, Kültür ve Turizm Bakanlığı aracılığı ile 719 m²’lik alanda THY dahil 30 kurum ve kuruluş ile temsil edilmiştir.
Fuar, İspanya Kralı Juan Carlos ile eşi Kraliçe Letizia Ortiz’in katılımıyla Hindistan standında yapılan tören ile açılmıştır. Fuara 600’ün üzerinde bakan, büyükelçi ve üst düzey yönetici katılmış, 6800 B2B görüşme olmuş. 38.000 online talep yaratılmıştır. Ayrıca fuarı 59 ülkeden
7.700 gazeteci izlemiş, fuar dijital ortamda 200.000 kişi tarafından takip edilip: yaklaşık 40.milyon sayfada yayınlanmıştır. Twitterdeki izlenme sayısı ise 21.milyondur.
Türkiye bölümünde Kültür ve Turizm Bakanlığınca başlatılan yeni konsept kapsamında Türkiye’nin Antalya, Bursa, İzmir, Nevşehir ve Çanakkale destinasyonları ile TÜROFED, TÜRSAB, TÜROB, THY ve Türk Konseyi standının yanı sıra özel sektörden 21 işletme katılırken, İstanbul’un destinasyon olarak yer almaması eksiklik olarak değerlendirilmiştir.
Kültür ve Turizm Bakanlığı, Tanıtma Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Temurci, Daire Başkanı Ufuk Kafalı ve diğer görevliler katılım göstermiş, ayrıca Madrid Büyükelçisi Ömer Önhon ve eşi de açılışta bulunmuştur. Fuarda TÜROFED’i Yönetim Kurulu Başkanı Osman
Ayık, Yönetim Kurulu Üyesi Erkan Yağcı temsil etmiştir.
Standları ziyaret eden Büyükelçi Ömer Önhon, TÜROFED standını da ziyaret ederek hem basılı materyalleri incelemiş hem de katılımcılarla fotoğraf çektirmiştir.
Diğer yandan, Dünya Turizm Örgütü Bağlı Üyeler Yönetim Kurulu üyeliği görevini de yürüten Osman Ayık, Dünya Turizm Örgütü’nün toplantısına da katılarak ülkemizin sorunları hakkında bilgi aktarımı yapmış, fuarın birinci günü akşamı düzenlenen Birleşmiş Milletler
Dünya Turizm Örgütü (UNWTO) 13. Ödül Törenine katılıp, Genel Sekreter ile görüşme olanağı bulmuştur. Ayrıca Bakanlık, etkinlik olarak stantta ebru sanatçısına yer vermiştir. Ahmet Temurci ve diğer yetkililerin katılımıyla fuarın ilk günü bir resepsiyon verilmiş, ülkemize özgü yiyecekler servis edilmiştir.
Fuarın birinci günü profesyonellere ayrılmış olması nedeniyle sakin geçmiş, ikinci gün ile birlikte İspanyolların gelmesiyle fuar kalabalıklaşmıştır. Müşavirlikten alınan bilgiye göre fuara yaklaşık 125 bini profesyonel olmak üzere toplamda 251 bin ziyaretçi katılmıştır. Fuarın bu yıl, alan olarak da büyüdüğü ve oldukça hareketli olduğu gözlenmiş, özellikle İspanya’nın bölgelerini içeren bölümler ile Meksika ve Güney Amerika bölümlerinin oldukça hareketli olduğu görülmüştür.
İspanya fuarının kendi bölgelerini ön plana çıkarma çabası meyvelerini vermeye başlamış, federal yapının da getirdiği özellikle, bölgeler adeta birbirleriyle rekabet içinde daha da cazibesi yüksek niteliğe kavuşmuştur. Bu kapsamda stantlar daha profesyonel çalışmaya
dönük olarak dışarıdan kolay girişi olmayan kapalı mekanlara dönüştürülmüştür.
Bu yıl fuarda gastronominin ön plana yoğun olarak çıkarılması İspanya’nın gelecekte daha nitelikli turist ağırlama politikası olarak değerlendirilmelidir. Ayrıca fuarda yer alan sağlık turizmi ve alışveriş bölümleri de yeni bir atağın başlangıcı olarak değerlendirilmelidir.
Bunun yanı sıra, Afrika ülkelerinin fuarda geniş şekilde yer alması, pazarın çeşitlendirilmesi ve gelecekte turizmin yönü açısından önem verilmesi gereken husus olarak dikkate alınmalıdır.
Ayrıca İsrail standında ülkesinde ürettiği sebzelerin teşhir edilmesi yeni fuarcılık anlayışı olarak değerlendirilmelidir. Turiste sadece konaklayacağı ürünlerin yerine yiyeceği ürünlerin de sergilenmesi; turizmin pazarlanmasında gelecekte dikkat edilmesi gereken bir husus olarak
değerlendirilmelidir.
Madrid için fuar, önemli ekonomik hareket getirmiş, 260 milyon Avro’luk konaklama vb. geliri olmuş, ayrıca yaklaşık 200.000 akşam etkinliğinde 14.milyon Avro’luk harcama yapılmıştır.
Genel Değerlendirme:
İspanya’dan ülkemize gelen turist sayısı
| |
2011 | 300,084 |
2012 | 278,164 |
2013 | 290,422 |
2014 | 283,926 |
2015 | 236,063 |
2016 | 106,582 |
2017 | 106,757 |
Ülkemize gelen İspanyolların sayısında sürekli azalma olduğu görülmektedir. Ancak 2017 yılında, bir önceki yıla oranla azalma durmuş, aynı sayıda ziyaretçi ağırlanmıştır.
Edinilen bilgiye göre; ülkemizde ucuz tedavi hizmetleri, özellikle saç ekimi İspanya’dan ülkemize yeni bir seyahat türünü başlatmıştır. Bu yönde etkin tanıtımın sayıyı daha da artıracağı ifade edilmiştir.
Yılda yaklaşık 12.000.000 seyahat üreten İspanya, çoğunlukla turist kabul eden bir ülkedir. 2017 yılında dünyanın en çok ziyaret edilen 2. ülkesi olmuştur.
2013 60.000.000
2014 65.000.000
2015 70.000.000
2016 75.000.000
2017 82,000,000
Görüldüğü gibi sürekli yükselen bir trend gösteren İspanya turizmi, siyasal konjonktürün avantajlarını da kullanmaktadır. Özellikle ülkede yaşayan İngilizler ve Almanlar bu eğilimin yüksek görülmesine katkıda bulunmaktadırlar. Ayrıca İtalya ve Fransa’dan yapılan geçişler bu sayıyı hızla artırmaktadır.
Bölgemizde oluşan siyasal olaylar sonucunda ülkemize gelmekte tereddüt gösteren turistlerin önemli bir bölümü İspanya’yı tercih etmiş, yaklaşık %12 artış yakalanmıştır. Sadece haziran-eylül döneminde 36 milyon kişi İspanya’yı tercih etmiştir. İspanya’nın bu yıl da turist sayısını artırması sürpriz olarak görülmemelidir.