Turizmde erken rezervasyon kampanyaları için son dönemece girildi. Kamuoyunda fiyatların sektördeki krize rağmen fazla düşmediği inancı yaygın. Turizmciler iç piyasada fiyatların dibe vurmasını bekleyenleri uyarıyor…
İPLE çektiğimiz yaz mevsimine sayılı günler kala tatil planları da netleşmeye başladı. İç turizmde birkaç aydır devam eden ve yüzde 40 indirimlere varan erken rezervasyon kampanyalarının süresi bu ay dolacak. Turizmciler gelecek aylarda bu kampanyalar devam etse bile bu kadar avantajlı fiyatları yakalamanın mümkün olma ihtimalinin bulunmadığını söyleyerek, tüketicilere ellerini çabuk tutmalarını tavsiye ediyor.
Bir kısım tatilci erken rezervasyon fiyatlarıyla çoktan tatilini satın aldı bile. Ancak öyle bir kesim de var ki, erken rezervasyon alımı yapmak yerine beklemeyi tercih ediyor. Sayısı azımsanamayacak kadar yüksek olan bu kesim, hem bu indirimli fiyatların gerçek indirim olmadığını düşünüyor hem de beklerse daha da ucuza tatil satın alabileceğini umuyor. Yabancı turist sayısında bu yıl büyük bir düşüş yaşanacağı beklentisinden yola çıkan bu tüketiciler “gelmeyen yabancılar yüzünden boş kalacak odalara” gözünü dikmiş durumda. Öte yandan aynı kesim, “oteller beklenenden daha az indirim yaptı” eleştirisini de dillendiriyor.
Peki, bu beklenti ne kadar doğru? Beklendiği kadar büyük indirimler olmadı mı? Ve en ekonomik tatil nasıl satın alınır? Para Dergisi olarak bütün bu sorulara yanıt aradık.
“TÜKETİCİDEKİ ALGI YANLIŞ”
Görüştüğümüz turizmciler fiyatlarda geçen yıla oranla en az yüzde 25 indirim yapıldığını iddia ederken, yabancı turist gelmedi diye iç pazar tatil piyasasındaki fiyatların dibe vuracağı beklentisinin çok yanlış olduğunu vurguluyor. Dış turizmden yaşanacak kaybı telafi etmek iç turizme sarıldıklarının altını çizen Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, “Bu yıl iç turizmi en yüksek seviyeye çıkarabilmek için yoğun bir çaba harcıyoruz, hedefimiz 10 milyon kişiye ulaşmak. Erken rezervasyon kampanyalarına bakıldığında talebin geçen seneye oranla şimdilik yüzde 20 seviyelerinde arttığı görülüyor. Bu artış bölgeden bölgeye, acenteden acenteye değişebiliyor” diyor.
Fiyatların daha fazla düşmeyeceğini, bu yöndeki beklentinin yanlış olduğunu vurgulayan Ayık, oda fiyatlarının aslında geçen senenin çok gerisinde olduğunu iddia ediyor. Ayık, “Kendi tesisimden örnek vereyim, bu seneki fiyatlarımız geçen seneye oranla en az yüzde 25 düşük” değerlendirmesini yapıyor.
“OTELCİYE 30 TL KALIYOR”
Fiyatları değerlendirirken döviz kurlarına, tatil dönemlerine bakmak gerektiğine dikkat çeken Osman Ayık, “Satış rakamlarının içinde taksitlerin getirdiği maliyet, reklam giderleri, tur operatörlerinin payı, ulaşım, transfer masrafları gibi birçok kalem var. Tüketicilerin reklamlarda gördüğü otel fiyatları sadece otellerin cebine giren rakamlar değil. Gazetelerde ilan edilen rakamların içinde en az yüzde 25-30'luk giydirilmiş bir rakam var” diye konuştu. Ayık, “fiyatlar dibe vuracak beklentisi”nin neden abartılı olduğunu şu örnekle anlattı: “Örneğin, 150 TL'ye oda satış ilanı verilen bir otelin bu satıştan cebine giren bedel iddia ediyorum 30 TL'yi geçmez. İşletmelerin ayakta kalabilmesi için bu rakamlar verilebilecek en düşük rakamlar.”
“KESİNLİKLE ZAM YOK”
Jolly Tur Genel Müdürü Figen Erkan da, 2016 fiyatlarının geçen yılla aynı tutulduğunun altını çizdi. Kamuoyunda “fiyatlar düşmedi” diye bir fısıltı gazetesinin dolaştığını dile getiren Erkan, bu söylentinin gerçekliğinin olmadığını savundu. Erkan, işlerini profesyonelce yaptıklarına dikkat çekerek bir otelle anlaşma yaparken bir önceki yılki dönemlerle karşılaştırma yaparak bu yıl için talep ettiği fiyatları kontrol ettiklerini anlattı. Erkan, “2016 fiyatları yapılırken çoğunlukla 2015 ile aynı tutuldu. Burada anlaşılmayan şu konu var; diyelim ki otelin fiyatı geçen yıl da bu yıl da 300 TL brüt. Geçen yıl yüzde 25 indirim verirken bu sene yüzde 30-35 veriyor. Ama brüt fiyatlar aynı olduğu için algı sanki fiyatlar düşmemiş gibi oluyor. Yani aslında müşterinin cebinden çıkan meblağ daha düşük” yorumunu yaptı.
“FİYATLAR DİBE VURMAZ”
Turizmcilerden “odalar elimde kalacağına veresiye satayım” mantığıyla hareket etmelerinin beklendiğini, oysa ki turizmde öyle bir işleyiş olmadığını kaydeden Tur Andiamo Yönetim Kurulu Başkanı Cem Polatoğlu ise, otelcilikte fiyatları aşağıya çektikten sonra tekrar yukarı çıkarmanın çok zor olduğunu aktardı. “100 euro'ya sattığınız bir odanın fiyatını 50 euro'ya düşürürseniz bu rakamı kısa sürede tekrar yükseltemezsiniz. Tekrar pat diye 100 euro'ya tekrar çıkaramazsınız: Ancak bir süre sonra 60-70 euro seviyesine getirebilirsiniz. Tekrar 100 euro seviyesine gelmeniz seneler sürebilir” diyen Polatoğlu, işte bu yüzden bu yıl otellerin birçoğunun fiyatlarını aşağı çekmek yerine kapılarını açmamayı tercih ettiklerini söylüyor. Polatoğlu, kapılarını açan otellerin de fiyatlarını geçen yılla aynı sevide tuttuğunu belirterek, iç pazar tatil piyasasındaki fiyatların dibe vuracağı beklentisinin işte bu yüzden çok yanlış olduğunu sözlerine ekledi.
İLLE DE ERKEN REZERVASYON
Tatilsepeti.com'dan Koray Küçükyılmaz ise, ekonomik tatil yapmak için en önemli tavsiyelerinin “erken rezervasyon yapmak” olduğunun altını çiziyor. Küçükyılmaz, tatil satın almak için son dakika indirimini beklemeye gerek olmadığını, erken rezervasyon kampanyalarıyla tatilcilere neredeyse yüzde 50’ye varan indirimlerle seyahatlerini planlama fırsatı sunduklarını söyledi.
Ekonomik tatil yapma yolları
Yurtdışında da ucuza tatil yapabilirsiniz
Yurtiçinde tatil yapanlar kadar yurtdışında tatile gidenlerin sayısı da her geçen yıl arttığı için erken rezervasyon kampanyaları sadece yurtiçiyle sınırlı kalmıyor. İç pazarla hemen hemen aynı zaman diliminde başlayan yurtdışı kampanyaları için de bugünler son günler. Ancak düşük fiyatları kaçırdım diye endişelenmenize gerek yok.
Tur Andiamo’dan Cem Polatoğlu, yurtdışında makul fiyatlarla tatil yapmanın yollarını bizim için sıraladı, İşte, Cem Polatoğlu’nun tüyoları:
KAYNAK: Özlem Kapar Bayburs – Para Dergisi